Un proiect aprobat și un contract de finanțare semnat nu echivalează cu banii intrați în contul benefiarului. Din acest moment și până la încasarea efectivă a finanțării nerambursabile se parcurg mai multe etape, se respectă niște reguli clare și ne-negociabile, stipulate atât în Ghidul solicitantului, cât și în Contractul de finanțare.

Pentru ca un beneficiar să-și crească șansele de a încasa valoarea aprobată a finanțării, am sintetizat în continuare cele mai importante aspecte de gestionat în timpul implementării unui proiect.

1. Respectarea strictă a regulilor privind realizarea achizițiilor!

Fondurile nerambursabile sunt fonduri publice, astfel că în cheltuirea acestora este necesar să se respecte legislația specifică. Chiar dacă inițial un beneficiar face achizițiile din fonduri proprii și abia apoi depune o cerere de rambursare, condiția respectării legislației în domeniul achizițiilor din bani publici rămâne valabilă. Nerespectarea acestor reguli atrage neeligibilitatea cheltuielilor sau corecții financiare semnificative.

2. Gestionarea fluxului de numerar pe perioada de implementare a proiectului!

Multe dintre programele de finanțare presupun și o contribuție a beneficiarului proiectului. Un aspect important referitor la cheltuieli este acela că nu toate cheltuielile necesare implementării unui proiect sunt eligibile, așadar solicitantul este nevoit să contribuie cu bani proprii pentru acoperirea cheltuielilor suplimentare necesare, plus contribuția lui procentuală la acoperirea cheltuielilor eligibile.

Așadar, important de luat în calcul este faptul că, pe lângă asigurarea contribuției proprii, este necesar ca beneficiarul proiectului să poată acoperi și decalajul de timp între momentul efectuării plăților și momentul decontării banilor.

Spre exemplu, în cadrul Programului Național StartUp Nation, finanțatorul nu acordă nici prefinanțare (banii în avans), nici decontarea intermediară prin cerereri de plată sau de rambursare, așadar beneficiarii acestor fonduri, fie pot acoperi integral valoarea achizițiilor și așteaptă decontarea banilor (perioadă ce poate dura între 3 și 12 luni, conform ediției precedente a programului), fie contractează un credit-punte de la bancă, caz în care vor avea cheltuieli suplimentare cu dobânzile și comisioanele pe durata de timp scursă până la încasarea efectivă a finanțării nerambursabile.

Un alt element care poate impacta fluxul de numerar constă în scumpirea echipamentelor/ bunurilor/ activelor/ materialelor de construcții prevăzute în proiect. Pentru că evaluarea și aprobarea anumitor proiecte durează chiar mai mult de 12 luni, acest risc al creșterii prețului de achiziție are probabilitate mare de manifestare. Ținînd cont de faptul că bugetul aprobat al proiectului nu poate fi modificat,  cheltuielile suplimentare date de acest gen de scumpire cad tot în sarcina beneficiarului.

3. Respectarea criteriilor de eligibilitate și de punctaj!

Orice condiție care a permis accesul la o finanțare și orice criteriu care a adus proiectului un punctaj suplimentar devin obligatorii atât în perioada de implementare, cât și în perioada de monitorizare a acelui proiect și a acelei entități beneficiare.

Cel mai simplu exemplu este cel referitor la numărul de locuri de muncă asumate de câștigătorul unui proiect. Acel număr asumat de locuri de muncă l-a propulsat în clasament pe solicitant, datorită acelui număr declarat a obținut finanțarea, iar dacă la implementare acel indicator nu poate fi îndeplinit, practic va fi descalificat, prin urmare se va proceda la restituirea integrală a finanțării.

Îndrăznesc să spun că banii nerambursabili ”aduc fericirea”, însă doar în condițiile respectării integrale a contractului de finanțare.


Giana Bălan – Consultant, Trainer și Mentor pentru consultanți. Economist de profesie, cu o activitate la catedră de 5 ani în mediul universitar, în cadrul Universității de Vest din Timișoara, și o experiență practică de 17 ani în mediul privat, acordând consultanță în afaceri și în accesarea de fonduri nerambursabile. De 6 ani este antreprenor și inițiatoare a proiectului Startup Kids – Club de antreprenoriat pentru copii. 

LASĂ UN MESAJ

Te rugăm să introduci comentariul tău!
Introdu aici numele tău